drożdżowe

Kto z nas nie lubi ciasta drożdżowego. To jest dla mnie wspomnienie z dzieciństwa. Drożdżowe z mlekiem - to jest to. Każdy ma jakieś sprawdzone przepisy, ja natomiast bardzo lubię próbować nowych. Bo kto powiedział, że co nowego to nie dobrego :)

Skorzystałam z przepisu z książki Cukiernia Lidla - kujawski drożdżowy placek maślany. Jak wyrobiłam nie wierzyłam, że ciasto tak urośnie i dałam do mniejszej foremki. Jednak ciasto tak wyrosło, że uciekło z blaszki ;) Nic to - następne będzie w dużej blaszce.





Składniki:

  • 35 g drożdży
  • 80 g cukru
  • 150 ml mleka 
  • 500-550 g mąki + do oprószenia
  • 2 jaja
  • 1 opakowanie cukru waniliowego/wanilinowego
  • szczypta soli
  • 100 g masła

  • 100 g masła
  • 100 g cukru

  • 100 g masła
  • 100 g cukru pudru
  • 1 opakowanie cukru wanilinowego
  • 180-200 g mąki 

Przygotowanie:
na Thermomix
  • do naczynia miksującego wkładamy drożdże, 2 łyżeczki cukru i 50 ml mleka - podgrzewamy 2 min/30 st/poz 2-3
  • dodajemy pozostałe składniki i wyrabiamy ciasto - czas 3 min/poz Interwał
tradycyjnie
  • do drożdży dodajemy 2 łyżeczki cukru i ucieramy do momentu, aż drożdże staną się płynne 
  • mleko delikatnie podgrzewamy i dodajemy do drożdży
  • do dużej miski przesiewamy mąkę - robimy w niej wgłębienie i wlewamy mleko z drożdżami
  • delikatnie mieszamy (robimy rozczyn) i odstawiamy na 15-20 min do wyrośnięcia
  • dodajemy jaja ubite z pozostałą częścią cukru i cukrem wanilinowym
  • dodajemy szczyptę soli oraz roztopione masło i dokładnie wyrabiamy ciasto - aż będzie się odklejać od dłoni

następnie postępujemy tak samo
  • wyrobione ciasto posypujemy delikatnie mąką i pozostawiamy do wyrośnięcia - powinno podwoić swoją objętość 
  • wyrośnięte ciasto ponownie zagniatamy i rozwałkowujemy 
  • ciasto układamy na blaszce posmarowanej masłem i oprószonej mąką - normalna duża prostokątna 
  • wstawiamy na mniej więcej 15 min do lodówki
masło z cukrem
  • w rondelku roztapiamy masło z cukrem przez ok 10-12 min
kruszonka
  • zagniatamy masło z cukrem pudrem i cukrem wanilinowym stopniowo dosypując mąkę
  • wszystko razem delikatnie wyrabiamy palcami tak aby powstała kruszonka

  • ciasto wyciągamy z lodówki i smarujemy przygotowanym wcześniej masłem z cukrem
  • odstawiamy do wyrośnięcia na kolejne 30 min
  • posypujemy kruszonką
  • pieczemy przez ok 30-35 min w piekarniku nagrzanym do 180 st do uzyskania złotego koloru









Smacznego !

Komentarze

  1. Ciasto niestety mi nie wyszło, dodając jajka i później roztopione masło nie potrafiłam kompletnie wyrobić ciasta na masę odchodzącą od rąk. Wykonałam wszystko dokładnie i odmierzone od wagi. Dodatkowo błąd jest w smarowaniu wyrobionego ciasta rozpuszczonym masłem z cukrem, powinno być trochę więcej cukru do samego ciasta i kruszonka na górze. Ciasto wyszło prawie bez cukru, za to góra z kruszonką i tą polewą maślano-cukrową przeraźliwie słodka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do trzech razy sztuka. Pamiętać należy, że dla każdego co innego jest słodkiego. Można jak najbardziej swoją wariacje robić :) pozdrawiam

      Usuń

Prześlij komentarz

zostaw po sobie ślad :)

Najczęściej wyszukiwane przepisy :)